VCAP5-DCA vizsga tapasztalat

Miutan a VCP5 cert-et sikeresen megszereztem 2012 tavaszan, mar nezegettem mi lehetne a kovetkezo lepcso. Ket vizsga johetett szoba (emlekeim szerint akkor meg nem volt advanced level Cloud, es Desktop vonalon) -, ezek:

  • VMware Certified Advanced Professional 5 – Data Center Admin (VCAP5-DCA)
  • VMware Certified Advanced Professional 5 – Data Center Design (VCAP5-DCD)

Mivel a tervezes reszevel folyamatosan nem foglalkozom, igy az elobbit celoztam meg.

VCAP5-DCA, es a tobbi cert

VMware-nel ma mar 3 fo termekvonalon 4 szintet kul. meg (cert roadmap pdf), ezek:

  • Associate (VCA) – ez az uj szint 2013 szept. ota letezik, mind3 vonalon megjelent. amolyan belepo szint, talan tulsagosan is. Nem igazan hasonlithato ossze mas Associate lvl viszgakkal (pl. CCNA) mert azokhoz szukseges azert egy ha nem is pro, de eleg jo config/setup/tshoot tapasztalat. VMware-nel ez maskent van: akad azert nehany setup kerdes, de inkabb a termek es a feature-ok ismereterol szol, ill. hogy milyen tipusu challenge-ekre milyen megoldast kinalnak. Ehhez merten egy web-based otthonrol vegigkattintgathato 50 db multiple choices vizsgarol van szo (blueprint), ami szerintem siman gond nelkul teljesitheto akar csak az ingyenes training videokkal is.
  • Professional (VCP) – eleg regota elerheto, ha jol tudom a VCP2 volt az elso professional vizsga. Szinten multiple choices, 85 db, ido limit: 120 (+30) perc. Ehhez mar utazni kell egy test centerbe, a vizsga utan egybol a kepernyon fogad az erdemeny. Ide mar eros vSphere uzemeltetoi/setup tapasztalat szukseges (blueprint), + egy V5.x -es VMware-es tanfolyam is kotelezo, ennek hianyaban nem lehet vizsgara jelentkezni. Anno en az Install, Configure, Manage [V5.0] -en vettem reszt.
  • Advanced (VCAP) – 2011 februarjaban szereztek meg eloszor ezt a cimet, 2012 februarjaban pedig 553-en rendelkeztek VCAP vizsgaval. Nyaron sajnos a VMware modositotta a VCP ID-kat, igy mar nem lehet kovetni a szamukat. Fent emlitettem hogy az advanced levelnek 2 aga van, elofeltetel vagy VCP5, vagy elozo VCAP4 vizsga meglete. DCD agra most nem ternek ki, inkabb a DCA-rol irnek. Ez egy teljesen mas jeleggu vizsga mint az elozoek, nincs multiple choices. Van helyette egy a VMware altal elore preparalt elo kornyezet, ahova remote desktopon keresztul jutsz be, es 26 labort kell megoldanod. Nem tunik ugyan soknak, de a rendelkezesre allo 4 ora (210 perc + 30 perc nem angol anyanyelvu orszag miatt) baromi szukos. Blueprint erre. Ket vizsgahoz szoktak hasonlitani: Red Hat fele RHCE, es a Cisco CCIE johet szoba. Mindketto szinten hands-on lab, bar a CCIE egy egesz napos lab exam.
  • Expert (VCDX) – legmagasabb szintu minosites, a Cisco fele CCAr-hez hasonlithato. Jelenleg a vilagon 2009 ota mindossze 123-an rendelkeznek ezzel a cimmel. Nev szerint szerepelnek a VMware oldalan (meg nincs magyar VCDX), itt meg egy statisztikat is vezetnek roluk. Elofeltetel: VCAP-DCA&DCD. Nagyvonalakban ket reszbol all: egy komplex design-t kell megtervezni, majd egy bizottsag elott ezt szoban megvedeni. A vedes amugy a blueprint szerint egy delutan vagy delelottot elvisz, es amugy is csak evente nehanyszor van. Pl. a jelenlegi nyitott idopont: (ha valaki eppen tervezne:) San Francisco, 2014.02.10-13.

A vizsga

Erdemes elolvasni nehany exam experience-t, ad nemi ralatast. 9-re mentem a számalk VUE test centerebe: szokasos azonositas, foto, mindent bezarni szekrenybe, kaptam white board-ot, filcet, majd indult a session. Zart kamerazott terem. Meg a vizsga elott volt egy rovid probateszt.

Mivel rengeteg labor egymasra epul, ezert erdemes merlegelni mit hagyunk ki. Bizony muszaj lesz kihagyni valamit, mert a 4 oraba nem fogsz beleferni. Minden exam experience-ben ez olvashato, illetve ket VCAP-DCA-t kerdeztem itthon, ok szinten kihagytak nehany labot, egyszeruen nem jutott ra ido. Mielott hozzafogtam volna barmihez is, en ennek ellenere bealdoztam kb. 15 percet a kovetkezore: vegigolvastam az osszes lab leirasat, majd 1-26-ig felszamozott tablara kulcsszavakban leirtam mi a feladat, es az mennyire idoigenyes. Igy mar az elejen volt egy kepem arrol, hogy mi epul egymasra, miaz amit kevesbe vagok (amit majd kihagyok, ha szorit az ido), melyek azok ahol tshoot lesz (idoben kerdeses labok), illetve azok amik egybol mennek. Az sajnos nem eleg hogy nagyjabol tudom egy-egy labot hogy lehet megoldani, mert idorablo. Ha valamin megakadsz, tudni kell kihagyni, mert kesobb arra nem jut majd ido, amit amugy siman tudnal.

Ugyan az osszes vSphere doksi pdf-ben elerheto a main desktop-rol, de en nagyon nem javaslom a hasznalatukat 2 okbol sem. Egyreszt baromira idorablo. Masreszt olyan szinten akad az adobe remote, hogy az valami dobbenet. Elozo nap megneztem ujra az osszes doksit – (ugy 15-20 official van) -, tartalomjegyzek szinten, hogy tudjam nagyjabol 1-1 tema melyikben talalhato. Igy ha valamit tenyleg meg kell nezni, akkor azt a leheto leggyorsabban tudd megtenni. Jo pelda erre 1-1 cluster/VM advanced settings, amiket teljesen felesleges lenne fejben tartani.

Fontos tudni, hogy vegig ugyanazokon a szervereken/VM-eken/storage-eken dolgozol, minden modositas az utolso labig megmarad. Ezert pl. ovatosan a host management network PG-al/pNIC-el. Ha valami elszall, akkor vege, mert a test centerben kameran figyelo vizsgaasszisztensnek fogalma se lesz hogy mibol vizsgazol, nem fogja a hostot visszahozni.

Az elejen eleg lassan haladtam, kb. fel ora utan meg csak 3 labbal voltam kesz, plussz ugye 15 perc amugy is elment. Szerencsere kesobb ez valtozott. A labok hossza eleg szeles skalan mozog: van amit 2 perc alatt meg lehet oldani, de van olyan ami 15-20 percet is elvisz. A blueprint szerint adnak reszpontot is, igy akkor is erdemes lehet foglalkozni egy lab-bal, ha par lepest gyorsan meg tudsz csinalni.

Ami nem nagyon teszett

A szukos idokeretet modtam mar? Mas. A main remote desktop akad. Nagyon akad. Pl. egy vSphere client-ben egy hosts&clusters nezetbol datastore nezetbe valtas tobb msp. amig kirajzolja az osszes ikont, ott villog neked. PowerCLI-n, vMA-n/SSH-n egy olyan lekerdezes, ami nem fer ki az aktualis ablakban azt szaggatva soronkent jeleniti meg,  meglehetosen idegesito. Olvastam volt olyan is, akinek teljesen megszakadt a remote desktopja. Akarmi megtortenhet.

Bar mindehol azt olvastam hogy a session 1024×768(!) lesz, szerencsere 1280×1024 volt. Ami meg mindig nem tul nagy, es kenyelmes mert valtogatnod kell a lab leirasa, es a remote session kozott, de ez mar mondjuk hasznalhato. En siman 2 monitort megkovetelnek, azert ma mar egy 19-es 1280×1024-es monitor nem olyan draga. Az egyiken mehetne a remote session, a masikon a lab leirasa.

Kulon felhivtak arra a figyelmet, hogy az osszes jelszo/IP cim/hostnev a desktopra ki lesz rakva (BGinfo), ne ird le a lab leirasaban talalhato infokat. De, ird le, mert nem lesz ott. Vagyis nem minden: a jelszavakat nem rakjak ki, ami nyilvan kis-nagybetu-szam.

Ez ugyan nem a VMware sara hanem inkabb a vizsgakozponte. Magyar kiosztasu billentyuzetet kaptam, a remote sessionben pedig nyilvan angol volt, amit valtoztatni nem lehetett. Altalaban angolt hasznalok, de elofordul magyar, neha nemet kiosztasu billentyuzet is. De ha az OS beallitasa kulonbozik a fizikaitol, az bizony zavaro.

Elvileg bevinni semmit nem lehet. Meg vizet sem, de vegul ezt csak engedtek. Szunetet nem kerdeztem, de lehet egy 2-3 perc jo lett volna feluton.

Eredmeny?

Vegul fel 2 korul, 4,5 ora utan jottem ki a terembol, meglehetosen faradtan. 3 lab-hoz hozza se nyultam, 2 masikat felbe hagytam: elfogyott az ido. Majd kiiras: up to 15 business day az eredmenyig (ez volt 2013.10.18-an). Ugyhogy most varakozas.

Ja, megvalami, errol meg nem volt szo: baromira fontos a time management!

update 2013.10.29:

Tegnap este jott a mail az exam report-tal; GRADE: PASS!!

This entry was posted in Uncategorized, VCAP-DCA and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

4 Responses to VCAP5-DCA vizsga tapasztalat

  1. Kiss János says:

    Szia,

    Köszönöm, hogy megosztottad a tapasztalataidat, segít a felkészülésben. E hó 19-én megyek Training360-hoz.
    NDA megsértése nélkül mennyire életszagú a vizsga? Értem én, aki enterprise környezetben dolgozik, hogy claim rule egymás hegyén-hátán, vagy azért esetleg befuthat napiszintű kérdés is?

    Előre is köszi.

    Sűrű

    • Szia,
      annyiban teljesen eletszagu hogy elo labor. a kerdesek sokfelek: van ami sztem eleg basic ha nem is napi rutin, de elojon azert. de akad olyan is amivel amugy nem talalkoztam meg es szerintem nem is nagyon fogok ezen kivul. a vizsgahoz sok sikert!

  2. Kiss János says:

    Szia,

    Mégegyszer köszi a vizsgatapasztalatod megosztását, tegnap megkaptam a levelet GRADE: PASS 🙂
    Üdv. Jani

  3. Szia, gratulalok!!:)

Leave a Reply

